Propellers

Het belang van het kiezen van de juiste propeller. De propeller is de laatste link die de PK's van de motor daadwerkelijk overdraagt naar het water. Lees voor meer info verder onderaan deze pagina.

  • Alles uit voorraad geleverd
  • Snelle levering
  • Scherp geprijsd
  • Vanaf 150 euro gratis verzending!

Propellers NauticOnline.nlHet belang van een goede Propeller

 

Het belang van het kiezen van de juiste propeller. Veel mensen laten het na om zich te verdiepen in het belang van hun propeller als ze de aanschaf van een nieuwe propeller overwegen of hun huidige wil vervangen.

De propeller is de laatste link die de PK's van de motor daadwerkelijk overdraagt naar het water. 

 

Het hebben van de juiste propeller op een boot is als het gebruik van de juiste banden op een voertuig.

 

Vorm en grootte van propeller.

Propellers komen in een grote verscheidenheid aan vormen en maten. Die maten worden aangeduid als diameter en toonhoogte. De eerste en belangrijkste beslissing bij het kiezen van een propeller is dat de propellerhoogte overeenkomt met de door de fabrikanten aanbevolen WOT (wide open throttle) -bereik. Dit betekent dat het belangrijk is om de minimale toerental te kunnen draaien, de motor is ontworpen met de volledig geavanceerde gasklep. Naarmate de hoogte van de propellers stijgt, creëert het een groter gewicht of een beperking voor de motor om op hogere rpm's te spoelen. De 50-pk-motor kan alleen maar draaien op een 15-paal-propeller, waar de 750 pk offshore race-motor 30 pkt van de toonhoogte kan draaien.

Diameter van de propeller.

Diameter kan ook zowel rpm-mogelijkheden als een aantal andere boot- en romppersoonlijkheden beïnvloeden. Veel van de diameter keuzes zijn vooraf bepaald voor de consument door de fabrikant van de propeller. In de meeste toepassingen met een hoge prestatie werkt dit best goed. Echter, de fijne afstelling diameter kan de algemene prestaties sterk verbeteren. Het toevoegen van de diameter zal doorgaans de omwenteling verminderen, terwijl de reducerende diameter de omwenteling zal verhogen. Diameteraanpassingen veranderen ook de rompstand. Het veranderen van de diameter is niet altijd nodig, aangezien de diameters kunnen worden aangepast aan het type propeller dat een persoon koopt. Om meer specifiek te zijn, kunnen we kijken naar de basebootschroef die beschikbaar is voor het grote publiek in 13 ½ inch tot 14 3/4 inch. Terwijl de standaard stern drive boten diameters hebben die beginnen met 14 centimeter en uitstrekken tot de 15 ½ inch diameter. Grote "go fast" boten met speciale achterwielaandrijvingen kunnen propeller diameters gebruiken die variëren van 15 inch tot 18 + inch. Woonboten en langzame bewegende niet-platte rompen kunnen diameters goed in de 20 en 30 inch gebieden gebruiken.

 

Aantal bladen propeller.

Het aantal bladen in een propeller heeft ook invloed op de beslissing van de consument bij het winkelen voor een nieuwe propeller. 
In theorie zal de minste hoeveelheid bladen de beste topsnelheden leveren. De redenering achter dit feit is dat meer bladen meer
metaal in het water creëert en dus meer weerstand. Echter, als een boot op inefficiënte wijze vaart, kunnen meer bladen een positieve
bijdrage leveren, want het extra bladoppervlak kunnen de boot een betere mogelijkheid om "hook up" te geven en beter laten presteren. In de meeste gevallen zal een boot al één of twee propellers hebben. Dit zal volstaan ​​om je van punt A naar punt B te brengen.
Indien u betere prestaties van uw boot wenst kan vaak een andere propeller al meer rust of snelheid geven.

 

3-blads vs 4-blads propeller.

De meeste propellers hebben 3 bladen. Voor snelheid is dit het meest efficiënte design. Voor extra stuwkracht bij lage snelheden (bijvoorbeeld met waterskiën of wakeboarden) kunt u een 4-blads schroef kiezen. Dit zorgt voor betere acceleratie, maar dit kan wel iets ten koste gaan van de topsnelheid.

 

Aluminium vs RVS

RVS schroeven zijn sterker dan aluminium schroeven en daardoor minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld krassen door zand. Doordat het metaal sterker is kunnen er ook dunnere bladen worden gebruikt wat de efficiëntie van de propeller ten goede komt. RVS propeller zijn echter relatief duur ten opzicht van aluminium propellers.

 

NauticOnline.nl dé webwinkel op het gebied van de gemotoriseerde watersport