Cavitatie, (dat vaak wordt verward met ventilatie), is een fenomeen van waterverdampend of "kokend" vanwege de extreme drukverlaging aan de achterkant van het schroefblad. Veel propellers caviteren gedeeltelijk tijdens normale werking, maar overmatige cavitatie kan resulteren in fysieke schade aan het bladoppervlak van de schroef als gevolg van het instorten van de microscopisch kleine belletjes op het blad. Er kunnen talloze oorzaken van cavitatie zijn, zoals een onjuiste aanpassing van de propellerstijl aan de toepassing, onjuiste pitch, fysieke schade aan de bladranden, enz.
Kleine kromtestraal op de achterrand van het blad.
Deze gebogen lip op het schroefblad verhoogt de efficiëntie bij toepassingen met hoge snelheid / hoge toerentallen waarbij de schroef holt.
Diameter is twee keer de afstand van het midden van de naaf tot de punt van het blad. Het kan ook worden gezien als de afstand over de cirkel die de schroef zou maken bij het draaien. Dit is het eerste nummer dat wordt vermeld bij het beschrijven van een schroef.
Stevige cilinder in het midden van de schroef. Geboord om de as op te nemen. Hubs zijn er in een cilindrische, conische en loopvormige vorm.
De rand van het schroefblad grenst aan het voorste uiteinde van de naaf. Wanneer u de schroef van achteren bekijkt, is deze rand het verst verwijderd. De voorrand leidt naar de stroom bij het verschaffen van voorwaartse stuwkracht.
Non thru-hub uitlaatpropellers worden gebruikt voor binnenboordmotoren met behulp van asaangedreven propellers, hekaandrijvingen met behulp van doorlopende rompuitlaat en op sommige buitenboordmotoren die de uitlaat niet door de onderste topedo leiden.
Over-hub uitlaatpropellers hebben de bladen direct bevestigd aan de kleinere buis die over de schroefas past, waardoor de grotere uitlaatbuis wordt geëlimineerd. Dit soort propellers wordt vaak gebruikt voor het bereiken van maximale topsnelheden. (Op sommige boten kan het gatschot te lijden hebben onder extreme overstromingen die zich voordoen tijdens het accelereren rond de propellerschoepen.)
Over/Thru-hub uitlaatpropellers zijn een combinatie van thru-hub en over-hub uitlaatpropellers. Hierdoor kan wat uitlaatgassen ontsnappen bij lagere RPM's, waardoor een gecontroleerde hoeveelheid uitlaatoverstroming wordt geleverd. Dit soort propellers zorgt ervoor dat de propeller tijdens de eerste versnelling iets gemakkelijker kan draaien, waardoor een betere hole shot op sommige motor/boot-combinaties mogelijk is.
Pitch wordt gedefinieerd als de theoretische voorwaartse beweging van een schroef gedurende één omwenteling - ervan uitgaande dat er geen "slip" is tussen het schroefblad en het water. Pitch is het tweede nummer dat wordt vermeld in de beschrijving van de schroef.
De afstand van de rotatieas tot de punt van het blad.
De straal vermenigvuldigd met twee is gelijk aan de diameter.
Rake is de mate waarin de bladen naar voren of naar achteren hellen ten opzichte van de naaf. Rake kan de stroming van water door de schroef beïnvloeden en als implicaties met betrekking tot bootprestaties. Het helpt om de boeg van de boot omhoog te trimmen, wat vaak resulteert in minder bevochtigd oppervlak en dus hogere topsnelheid. Vooruit, of negatieve rake, helpt de boeg van de boot laag te houden.
Een situatie waarbij lucht of uitlaatgassen in de schroefbladen worden gezogen. Wanneer deze situatie zich voordoet, gaat de bootsnelheid verloren en stijgt het motortoerental snel. Dit kan het gevolg zijn van overmatig strak bochtenwerk, een motor die zeer hoog op de spiegel is gemonteerd of door overmatig ingrijpen van de motor.
Wij hopen dat de uitleg helder en duidelijk is, heeft u toch nog vragen of is misschien een vraag van u hier niet beantwoordt, mail ons even met uw vraag en wij zullen u zo snel mogelijk antwoorden.
NauticOnline.nl dé webwinkel op het gebied van de gemotoriseerde watersport.
Theme by InStijl Media